Visagiste Tresie Vishnudatt tijdens de Taxatie voor Eindhoven in Bedrijf
Een bezige bij achter de schermen

Nog even bijpoederen en een beetje gloss. Tresie houdt de gezichten van de modellen nauwlettend in de gaten tijdens de shoot. De make-up moet perfect zijn.
Mooie locaties, dito modellen, een goede fotograaf, prachtige kleding en accessoires. Dat lijkt een compleet plaatje, maar dat is het niet. Een goede visagie is een belangrijke voorwaarde voor het slagen van een fotosessie. Gezichten moeten spreken, niet bleek worden onder de (studio)lampen en vooral niet glimmen, haren moet perfect in model zitten. Daarom namen we ook voor de photoshoot voor de rubriek de Taxatie, aan het begin van dit magazine, een professionele visagiste in de arm: Tresie Vishnudatt.

‘Meer dan een visagiste.’ Dat is wat Tresie wil zijn, maar zeker ook is. Ze beperkt haar rol niet tot het aanbrengen van make-up. Ze stelt mensen op hun gemak, denkt en kijkt mee om het resultaat zo optimaal mogelijk te maken.
Dat komt deels door haar enthousiaste persoonlijkheid én het feit dat ze pas op 35e jarige leeftijd voor het vak koos. Ze werkte ruim 17 jaar als administratief medewerkster op een kantoor voordat ze bij haar passie, visagie, terecht kwam. ‘Die levenservaring neem je mee in je werk’, zegt Tresie. ‘Je durft wat meer en voelt de mensen die bij je op de stoel zitten beter aan. Als mensen ontspannen zijn, wordt het resultaat ook mooier.’

Ervaring
Door die levenservaring en ‘durf’ kwam de Bredase meteen aan het begin van haar carrière al in de televisiewereld terecht. ‘Ik heb gewoon heel brutaal geroepen dat ik ervaring had’, zegt ze lachend. ‘Dat betekende dat ik mezelf kon gaan bewijzen. Dat lukte.’ Ze werkt voor artiestenbureaus, deed de make-up tijdens de videoclip van Xander Buisonjé, werkte voor televisieproductiebedrijf Koppig en Beer&Sleebos diverse Commercials, Nederland Muziekland, de Staatsloterij Show, modeshows en inmiddels samen met Marielle Bastiaansen bekent van het RTL-programma ‘Looking Good’gaan ze ook door het land om een goed show neer te zetten. Maar ook voor de Lokale Televisie in Breda, Brabant Business Life TV en Omroep Brabant. ‘Het leuke aan het lokale tv-werk is dat je als visagist lekker mag meedenken met bijvoorbeeld de styling, dus de kleding en de omgeving, bij Omroep Brabant hanteert ze de autocue voor het nieuws, alles in de gaten houden. Dan zit er veel meer aan vast dan alleen opmaken en ben ik helemaal in mijn element.’

Metamorfoses doet ze niet alleen voor televisie, maar ook voor bedrijven en Ladies Night in Holland Casino. ‘Dan heb je helemaal de afwisseling door de grote verschillen in de mensen die in de stoel komen te zitten.’
Voor haar werk voor artiestenbureaus en het sieradenlijn “Mimoneda” komt ze op de mooiste locaties in het buitenland, waar het natuurlijk ook altijd mooi weer is. Dat is een prettige bijkomstigheid, in maar de meeste voldoening komt voort uit de afwisseling én het blij maken van de mensen die ze mooi maakt. Zoals bijvoorbeeld bruidjes op de ‘mooiste’ dag van hun leven, maar ook kankerpatiënten na een chemokuur die ze door haar inspanningen weer blij in de spiegel laat kijken. ‘Daar word ik zelf ook blij van’, zegt Tresie.

Achter de schermen
Ze heeft geen ambities om vóór de camera te komen in de toekomst. ‘Nee hoor, ik wil lekker achter de schermen blijven werken’, zegt ze. ‘Ik vind de opdrachten die ik nu heb erg leuk, moet er niet aan denken om zelf in beeld te komen alleen als het echt moet om tips te geven’ Tijdens de photoshoot voor Eindhoven in Bedrijf is ze dan ook lekker in de weer achter die schermen. Ze stapt in moonboots en sneeuwpak door de sneeuw, kruipt op het bed in de hotelkamer om nog even een lok goed te doen en trekt de jas van Andre van Eerden recht als hij buiten in de zon op het Wilhelminaplein klaar staat voor de volgende foto. De bezige bij werkt hier en daar nog snel even wat make-up bij. Tijd om te poseren heeft ze niet. De fotograaf moet maar foto’s van haar knippen als ze aan het werk is…